Projekt organizacji ruchu na Orlej

Organizacja ruchu


Na czwartkowej sesji 10 lipca 2025 Rada Dzielnicy będzie podejmować uchwałę dotyczącą organizacji ruchu na ul. Orlej. Sesja zaczyna się o godzinie 18:00
i chcących zabrać na niej głos zapraszam do przyjścia na ulicę Prusa 18 (wejście z boku szkoły nr 31).

Projekt widoczny poniżej to projekt poprawiony, na poprzedniej sesji nie było naniesionej strefy zamieszkania, teraz po korekcie ta strefa jest. Na kolorowo naniesiono znaki, które mają być wprowadzone, na biało-czarne są zaznaczone znaki istniejące. Największa zmiana na tym obszarze to wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych na Orla/Zaogrodzie i Orla/Dworna. Oznacza to zmianę dotychczasowych przyzwyczajeń mieszkańców, będzie trzeba zatrzymać się przed linią i ustąpić osobie z prawej strony. Na fragmencie ulicy Orlej od „Bielankowa” do „Jubilatu” mają pojawić się dwie szykany. Wszystkie te zabiegi mają spowolnić ruch na tym odcinku.

W okolicy jest przedszkole, nie ma chodnika ani widoków na to, żeby mógł on się tu kiedykolwiek pojawić (za wąsko, trudności z wykupem fragmentów działek już zabudowanych).
Naprzeciwko sklepu „Jubilat” zostanie wygrodzony za pomocą słupków SIG (te gumowe, pomarańczowe) „chodnik” dla pieszych, który ma się połączyć z istniejącym chodnikiem biegnącym do ulicy Zaogrodzie.
Oczekiwana przez wielu mieszkańców strefa zamieszkania jest wyznaczona od mniej więcej ul. Orlej 63 do Orlej 45. Przyczyna takiego odcinkowego tylko oznaczenia ulicy strefą zamieszkania jest jedna: parkowanie. Strefa zamieszkania to znak, który całkowicie eliminuje parkowanie na ulicy, a zatem po jej wprowadzeniu na całej długości ulicy Orlej nie byłoby to możliwe w żadnym miejscu. W strefie zamieszkania pierwszeństwo mają piesi i obowiązuje prędkość 20 km/h.

Jeśli te rozwiązania Państwa nie przekonują, to zapraszam na sesję 10.07.2025 o godz. 18:00.


  1. Awatar K. Witkowski
    K. Witkowski

    Szanowni Państwo
    Mam następujące uwagi i propozycje odnośnie tego planu:
    1. Obawiam się że postawienie słupków SIG naprzeciwko Jubilatu nie ograniczy parkowania samochodów w tym rejonie, a spowoduje tylko to, że będą one parkowały jeszcze bliżej środka jezdni, co jeszcze bardzie ograniczy możliwość wjazdu na ul. Orlą od strony ul. Ks.Józefa. Proponowałbym zatem oprócz słupków SIG umieszczenie na ul.Orlej od strony ul. Ks. Józefa znaku zakazu zatrzymywania, który obowiązywałby na ul. Orlej na odcinku od Ks. Józefa do ul. Zaogrodzie. To powinno rozwiązać problem parkujących i blokujących ulicę samochodów.
    2. Mam także wątpliwości odnośnie ustawienia szykan na ulicy Orlej, moim zdaniem niewiele to zmieni gdyż ruch samochodowy nie jest na tej ulicy zbyt duży zatem czy szykany będą czy nie będą samochody będą mniej więcej poruszać się taką samą prędkością uwzględniając oczywiście ograniczenie prędkości 30 km/h, natomiast widzę inne zagrożenie związane z szykanami zdecydowanie większy ruch na ulicy Orlej stanowi ruch pieszych niż samochodów, szczególnie dużo dzieci porusza się tą ulicą. Zatem ustawienie tam szykan będzie powodowało że każdorazowo samochód musi zjechać na przeciwny pas co zdecydowanie ograniczy możliwość omijania Pieszych.

  2. Awatar W. Sołjan
    W. Sołjan

    Szanowni Państwo,
    proszę przyjąć dwie uwagi:
    1. ograniczenie prędkości jest bardzo zasadne, planowane 30 km / godz to max., a znając praktykę na znaku mogłoby być nawet 20 km/godz i wtedy realnie jeździliby wszyscy (większość) 30 km/godz – to jest rzeczywiście uzasadnione i potrzebne;
    2. szykana wrysowana w obu kierunkach na rysunku nr 2, która w wielu przypadkach skutkować będzie koniecznością zatrzymywania się i czekania aż wszyscy z przeciwka przejadą jest zbędna i wydaje mi się nawet szkodliwa – przede wszystkim dla płynności ruchu.
    Niech wszyscy jadą wolno i bezpiecznie, ale niech jadą, bez sztucznego spowalniania ruchu.
    Podobne rozwiązanie (jednostronne) zamontowano ostatnio przed rondem Chełmskim (od centrum miasta jadąc) i w przypadku, gdy jest bardzo mały ruch zmuszanie kierującego do zatrzymywania się nie ma uzasadnienia, a w przypadku gdy ruch jest duży czekać trzeba dość długo i sensu w tym wiele nie ma.
    Z szacunkiem
    ws

Skomentuj K. Witkowski Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *